Gautama a Karl
Podobenství o otráveném šípu:
Je to jako by byl muž zraněn šípem hustě potřeným jedem. Jeho přátelé, druhové, příbuzní by mu zajistili lékaře, ale on by řekl: “Nenechám si tento šíp vyndat, dokud nezjistím, zda muž, který mě zranil, byl ušlechtilý bojovník, kněz, kupec nebo dělník.” Dále by řekl: “Nenechám si tento šíp vyndat, dokud nezjistím křestní a rodové jméno muže, který mě zranil, dokud nezjistím, zda byl vysoký, středně vysoký nebo nízký, nevím, zda byl tmavý, snědý nebo dozlatova opálený, dokud nezjistím, z jaké vesnice, města nebo města pocházel, dokud nezjistím, zda šíp, kterým jsem byl zraněn, byl vystřelen z dlouhého luku nebo kuše, dokud nezjistím, zda byla šňůra, kterou byl šíp vypuštěn z tkaniny, bambusových nití, šlach, konopí nebo kůry, dokud nezjistím, zda byl dřík, kterým jsem byl zraněn, divoká nebo pěstovaná, dokud nezjistím, zda byla pera na šípu, kterým jsem byl zraněn, ze supa, čápa, jestřába, páva nebo jiného ptáka, dokud nezjistím, zda byla šipka, kterou jsem byl zraněn, uvázána šlachou z býka, vodního buvola, langura nebo opice.” Řekl by i: “Nenechám si tento šíp vyndat, dokud nezjistím, zda šíp, kterým jsem byl zraněn, byl běžný šíp, zakřivený šíp, zahnutý šíp, šíp s háčky, či šíp z oleandru.” Muž by však zemřel a tyto věci by mu zůstaly neznámé.
Teze o Feuerbachovi:
Filosofové doposud svět vysvětlovali, jde však o to – změnit ho.